ပညာေရး အေတြးအေခၚ

ပညာေရးဒႆန၊ အယူအဆမ်ား (၂၅) - ဆရာ ဆရာမ (Teacher)

သိပ္မၾကာခင္ ကာလအတြင္းက ဂ်ာနယ္ေတြထဲမွာ ဖတ္လုိက္ရတဲ႔ သတင္းႏွစ္ပုဒ္ဟာ ခုကၽြန္ေတာ္ပညာေရး ဒႆန အေၾကာင္းေျပာဆုိရမွာ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးရမယ့္ အေၾကာင္းျဖစ္လာတယ္။ ပထမ သတင္းတစ္ပုဒ္က ေဘာလုံးကန္တဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကုိ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ရုိက္ႏွက္တဲ့ သတင္းပဲ။

ဂ်ာနယ္ေတြရဲ႕ ၀ုိင္း၀န္းေရးသားမႈေၾကာင္႔ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ခဲ႔ရတယ္။ ေနာက္ထပ္ သတင္း တစ္ပုဒ္ကေတာ႔ မူလတန္း အရြယ္ ကေလးငယ္ကုိ ေက်ာင္းကေတာင္းတဲ့ အလႈဴေငြ မေပးႏုိင္လုိ႔ ဆရာမက ၾကမ္းၾကမ္း တမ္းတမ္း ရုိက္ႏွက္တဲ့ သတင္းပဲ။ ဒါကုိလည္း ၀ိုင္း၀န္းကန္႔ကြက္ခဲ႔ၾကတယ္။ ဒီမုိကေရစီ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ေခတ္မွာ ဒီသတင္းႏွစ္ပုဒ္ဟာ ပညာေရးအတြက္ ထူးျခားတဲ့ သတင္းႏွစ္ပုဒ္ပဲ။ သတင္းႏွစ္ပုဒ္ကုိ ေဖာ္ျပရင္း လူေတြက ၀ုိင္း၀န္း ကန္႔ကြက္ ေနတာကိုက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြဟာ ေျပာင္းလဲဖုိ႔တာဆူေနတဲ႔ေခတ္ႀကီးမွာ ဆရာရဲ႕ လုပ္ပုိင္ခြင့္ဆုိတာကုိ စတင္ေမးခြန္းထုတ္ ကန္႔ကြက္ဖုိ႔ ႀကဳိးစားလာၾကၿပီး ဆုိတာကုိျပေနတယ္။                                              

ဆရာဆုိတာ ယခင္ အာဏာရွင္ေခတ္က ေပးထားတဲ႔ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြလုိ စာသင္ခန္းထဲမွာ အခြင္႔အာဏာ အျပည္႔အ၀ရေနတဲ႔ အာဏာရွင္ အေသးစားေလး မဟုတ္ေတာ႔ဘူး။ ဆရာဆုိတာ ယခင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ပညာေရးေတြတုန္းက ရုိက္သြင္းခဲ႔သလုိ ဘုရားေပးေသာအာဏာကုိ ရေနတဲ႔ အနေႏၱာအနႏၱ ဂုိဏ္း၀င္မဟုတ္ေတာ႔ဘူး။ တကယ္႔လုိ႔ ယဥ္ေက်းမႈျဖစ္စဥ္ထဲမွာ အဲဒီလုိ သတ္မွတ္ထားတယ္ ဆုိရင္ေတာင္မွ စာသင္ၾကားမႈျဖစ္စဥ္ထဲမွ မဟုတ္ေတာ႔တာ ေသခ်ာတယ္။ ဆရာဆုိတာကို ဘာသာေရး ပေယာဂေတြကေန ကင္းလြတ္ၿပီး လူဆန္ဆန္ၾကည္႔တတ္လာဖုိ႔ဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အေရးႀကီးတဲ႔အခ်င္းအရာတစ္ခုပဲ ။                                                                                              

ေမာ္ဒန္၊ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ အယူအဆပုိင္းမွာ ေရးခဲ႔သလုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ပညာေရးကုိ ေလာကီဆန္မႈ ရွိလာေအာင္ လုပ္ဖုိ႔ လုိအပ္ၿပီလုိ႔ဆုိ၇င္ ဆရာဆုိတာကုိလည္း ေလာကီဆန္ဆန္ ၾကည္႔ျမင္တတ္ဖုိ႔လုိလာၿပီ။ တကယ္ေတာ့ အေသအခ်ာ စမ္းစစ္ၾကည္႔ရင္ အထက္ပါဆရာေတြရဲ႕ လုပ္ရပ္မ်ဳိးဟာ ယေန႔ကာလမွာမွ ျဖစ္ခဲ႔တာမဟုတ္ဘူး။ အာဏာရွင္ေခတ္ တစ္ေလ်ာက္လုံးမွာ ျဖစ္ခဲ႔တာ။ အာဏာရွင္ေခတ္ရဲ႕ ေခတ္ေနာက္ ျပန္ဆြဲတဲ႔ တနည္းအားျဖင္႔ အပိတ္သေဘာဆန္တဲ႔ ဘာသာေရးအျမင္ေတြ ထုံမြမ္းထားတဲ့ အေတြးအေခၚ ပရ၀ုဏ္အတြင္းမွာ ဆရာဆုိတာဟာ သာမန္သူထက္ လြန္ကဲ ျမင္႔ျမတ္တဲ့ ဘာသာေရး ဆန္မႈ တစ္ခုျဖစ္ေနခဲ႔တာ။ ဒီေတာ႔ ကေလးငယ္ေတြအေပၚ ဒီလုိ ရက္စက္ ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ႔ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကုိယ္၌ကလည္း ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ ေပးထားသလုိျဖစ္ေနတယ္။ ဆရာေတြကုိယ္တုိင္ ကလည္း ငါကေတာ႔ျဖင့္ တစ္စုံတစ္ရာ ျမင္႔ျမတ္ေနတဲ႔ ေကာင္းျမတ္မႈ (virtues) တစ္ခုကုိ ပုိင္ဆုိင္ေနတယ္ ယူၿပီး လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြအေပၚ အလြဲသုံးစားလုပ္တာေတြျဖစ္ေပၚေနခဲ႔တယ္။                                                                                  

ယေန႔ကာလ စာသင္ၾကားေရးမွာ ဆရာေတြရဲ႕ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေလ်ာ႔ခ်လာတာ၊ ကေလးဗဟုိျပဳ ပညာေရးလုိ အယူအဆေတြ လူထုၾကားထဲ ေရာက္လာျခင္းဟာ ဆရာေတြရထားတဲ႔ ဘာသာေရးဆန္မႈေတြ ေလ်ာ႔က်လာျခင္းပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ မူလတန္းေက်ာင္းသားဘ၀ တနည္းအားျဖင္႔ စစ္အာဏာရွင္ေခတ္မွာ  ဆရာမတစ္ဦးဟာ ၿမဳိ႕နယ္စစ္ျဖစ္တဲ႔ ေလးတန္းကုိ တန္းလုံးကၽြတ္ သင္ႏုိင္တဲ႔အတြက္ အေတာ္ကေလး နာမည္ႀကီးတယ္။ ေက်ာင္းသားမိဘေတြဟာ ဆရာမရဲ႕ အတန္းကုိ သူတုိ႔ကေလးေတြ ၀င္ခြင္႔ရဖုိ႔ အလုအယက္ ႀကဳိးစားတယ္။ ဆရာမကုိလည္း သူတုိ႔ကေလးေတြအေပၚ လုပ္ခ်င္လုပ္ႏုိင္တဲ႔ အာဏာကုိ အျပည္႔အ၀ ပုံအပ္လုိက္တယ္။ ဒါေပမယ္႔ စာသင္ခန္းအတြင္းမွာ ကေလးေတြဟာ ဘယ္လုိ ျဖစ္ပ်က္ေနခဲ႔တယ္ဆုိတာကုိ မိဘေတြေရာ သိပါရဲ႕လား။ ဆရာမရဲ႕ ရုိက္နွက္မႈဟာ စကားေျပာမိရင္ ခုန္ေပၚတတ္ လက္ေျမာက္ေနရၿပီး စာမရရင္ ဖင္ခၽြတ္ရုိက္တာကအစ ပါးစပ္ႏွစ္ဖက္ကုိ ေကာ္ေပတံ ႏွစ္ေခ်ာင္းပူး ေနာက္လွန္ၿပီး ရုိက္တာအလယ္ ႏွိပ္စက္နည္းေပါင္းစုံနဲ႔ ရုိက္နွက္ေနခဲ့တာ။

ဒီလုိ ၾကမ္းတမ္းတဲ႔ အျပဳအမူေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာအာဏာရွင္ ေခတ္တစ္ေလ်ာက္လုံး လ်စ္လ်ဴထားခဲ႔တာ။ ဆရာမရဲ႕ ႏွလုံးသားမွာလည္း ကေလးေတြကုိ စာေမးပြဲ ေအာင္ခ်င္စိတ္နဲ႔ ဒီလုိ ယုံယုံၾကည္ၾကည္ လုပ္ေနခဲ႔တာ ။ အာဏာရွင္ေခတ္ကလည္း ႀကိမ္လုံးနဲ႔ ေမာင္ႏွင္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ကုိယ္႔ကုိယ္ကုိယ္ ပုိင္စုိးမႈနဲ႔ ေ၀ဖန္စစ္ေၾကာနုိင္တဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ကေလးေတြကုိ ငယ္ငယ္ေလး ကတည္းက ရုိက္ႏွက္ဆုံးမခြင့္ ေပးခဲ႔တာ။ ခုေတာ႔ စာသင္ခန္းထဲ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြကုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက စမ္းစစ္ေ၀ဖန္လာခဲ႔ၿပီ။ ဆရာေတြမွာ ရွိတဲ႔ ဘာသာေရးဆန္မႈ ကုိ တျဖည္းျဖည္း ေလ်ာ႔ခ်ဖုိ႔ ႀကဳိးစားလာၾကၿပီဆုိတာကုိ ေတြ႔ရမယ္။ စာသင္ခန္းအတြင္းက အာဏာကုိ  ဆရာဆီ ကေန ကေလးငယ္နဲ႔တျခားေသာအခန္းဂ႑ေတြဆီကုိ လြဲေျပာင္းေပးဖုိ႔လည္း တကယ္လုိအပ္လာေနပါၿပီ ။ ဒီသေဘာကုိ နားလည္မွသာလွ်င္ ကေလးဗဟုိျပဳသင္ၾကားေရးဆုိတာရဲ႕ အနက္ရႈိင္းဆုံးအပုိင္းကုိ နားလည္လာမွာျဖစ္တယ္ ။

သင္ၾကားျခင္း (Teaching )

ေသနတ္နဲ႔ တုိင္းျပည္ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ရတာ လြယ္တယ္။ စာသင္ခန္းထဲ ႀကိမ္လုံးကုိင္ၿပီး သင္ရတာ ေက်ာင္းသား ေတြကုိအလြယ္တကူ စည္းကမ္းလုိက္နာေအာင္လုပ္ႏုိင္တယ္ ။ ယခင္က စာသင္ၾကားျခင္းမွာ ဆရာေတြဟာ သူတုိ႔ ေက်ာက္သင္ပုန္းမွာ ေရးထားတဲ႔စာေတြကုိ ကေလးငယ္ေတြအေပၚ သူတုိ႔လက္ထဲက ႀကိမ္လုံးနဲ႔ ကုိင္ကုိင္ၿပီး ေထာက္ျပ ရြတ္ဆုိခဲ႔တယ္ ။ စဥ္းစားၾကည္႔ၾကပါဦး ။ ဒီလုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကေလးငယ္ေတြ ဘယ္လုိ ရွင္သန္ ရပ္တည္ခဲ႔ရရွာသလဲဆုိတာ ။ ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚက စာကုိ ႀကိမ္လုံးနဲ႔ ေထာက္ေထာက္ျပၿပီး ရြတ္ဆုိခုိင္း ခံ၇တာဟာ ယေန႔ကာလမွာ အေသးအဖြဲ႔ကိစၥ မဟုတ္ေတာ႔ဘူး။ အေသးအဖြဲ႔ကိစၥ ဆုိရင္ေတာင္ ကၽြန္တုိ႔ဟာ ပညာသင္ၾကားျခင္းမွာ အဲဒီလုိ အေသးအဖြဲ႔ကေလးေတြက စၿပီးျပင္ရမွာ။ ပညာေရးရဲ႕ေနရာတုိင္းမွာ အျပဳအမူတုိင္းမွာ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေပၚ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြကုိ သိစိတ္ရွိရွိနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ မသိမသာျဖစ္ေစလုပ္ေနခဲ႔ၾကတာ။ ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚ က စာကုိ ႀကိမ္းလုံးနဲ႔ ေထာက္ျပရင္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လုိက္ဆုိခဲ႔ရတာေတြဟာ ကေလးငယ္ေတြရဲ႕ မသိစိတ္ထဲကုိ အေၾကာက္တရားဆုိင္ရာနဲ႔ အမိန္႔နာခံမႈကုိ မသိမသာ သြပ္သြင္းေနတာ။

ခုေတာ႔ျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြက ဆရာေတြလက္ထဲက စစ္လက္နက္ တစ္မ်ဳိးျဖစ္တဲ႔ ႀကိမ္လုံးကုိ ရုပ္သိမ္းလုိက္ပါၿပီ။ စာသင္ခန္းထဲမွာ ႀကိမ္လုံးဆုိတာ မရွိေတာ႔တဲ႔အခါ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းၾကားထဲက ပုံစံတစ္ရပ္ကုိေတာ႔ျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း စဥ္းစားေတြးေခၚဖုိ႔ လုိလာတာေတာ႔ အမွန္ပဲ   သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းႏွစ္ဆက္ဆံမႈၾကားထဲက ျပႆနာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ကုိ စဥ္းစားေတြး ေခၚျပထားတဲ႔ အေရးအသားေတြအမ်ားႀကီးပါပဲ ။ ဂၽြန္ဂ်ဴ၀ီကဆုိရင္ “သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္း ၾကားထဲက အဆက္အစပ္ ဟာ ေရာင္းျခင္းနဲ႔ ၀ယ္သူျခင္းၾကားထဲက အဆက္အစပ္လုိပဲ တိတိက်က်တူညီမႈရွိတယ္။  တပည႔္ေတြ သင္ယူမႈမွာ တုိးတက္လာဖုိ႔ရာ တစ္ခုတည္းေသာနည္းလမ္းကေတာ႔  တကယ္႔စစ္မွန္တဲ႔ သင္ၾကားျခင္း အရည္အေသြးနဲ႔ အေရ အတြက္ေတြကုိ တုိးပြား မ်ားျပားေအာင္လုပ္ေပးဖုိ႔ပဲ။  သင္ယူျခင္းဆုိတာ တပည္႔ေတြ ကုိယ္တုိင္ ကုိယ္႔ဘာသာကုိယ္ လုပ္ရမယ္႔အရာ ၊ ကုိယ္႔အတြက္ကုိယ္လုပ္ရမယ္႔အရာပဲ။  စတင္ဦးစီဦးေဆာင္ ေဆာင္ရြက္ရမယ္႔ သူဟာ သင္ယူသူပဲ ။  ဆရာဆုိတာက လမ္းညြန္ေပးမယ္႔သူ၊ ညႊန္ၾကားေပးမယ္႔သူပဲ။ ဆရာက  ေလွကုိ ပဲ့ကုိင္မယ္၊ ေလွေရြ႕လ်ားမယ္႔ စြမ္းအင္က တပည္႔ေဆြဆီကသာ လာရမယ္” လုိ႔ ဆုိတယ္။ 

ဂၽြန္ဂ်ဴ၀ီရဲ႕ အေတြးအေခၚဟာ ဆရာကုိ ဘာသာေရးဆန္မႈပုံစံ တစ္ရပ္ကေန ေလ်ာ႔ခ်လုိက္တာျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ႔ အာဏာရွင္တစ္ဦးလုိ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြကုိ ရုပ္သိမ္းလုိက္ရာလည္း ေရာက္တယ္။ ၿပီးေတာ႔ တပည္႔ေတြအေပၚ ဆရာဟာ ေလးစားေပးရတဲ႔ အေနအထားတစ္ရပ္ကုိ  စည္းကမ္းနဲ႔ က်င္႔၀တ္ ပုံစံမ်ဳိးအရမဟုတ္ဘဲ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းဆုိတဲ႔ ဆက္သြယ္ေ၇းပုံစံထဲမွာ ထည္႔သြင္းေပးလုိက္တာ။                                  ဂ်ဴ၀ီက သင္ယူသူရဲ႕ အခန္းဂ႑ကုိ ပုိၿပီဦးစားေပးလုိက္တယ္။ ေနာက္တစ္မ်ဳိးေတြးရရင္ ဆရာေတြရဲ႕ ရည္၇ြယ္ခ်က္၊ ေစတနာဆုိတာေတြ အေပၚကို အယုံအၾကည္ မရွိေတာ႔တာပဲ။ ဆရာဟာ သက္ဆုိင္ပညာရပ္ကုိ တတ္ကၽြမ္း တာမွန္ေပမယ္႔ ဦးေဆာင္သင္ၾကားျခင္းမွာ သူရဲ႕ ရည္၇ြယ္ခ်က္ေတြအတြင္းဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြခ်မွတ္မွာ ။ ဆုိခဲ႔ သလုိ ႀကိမ္လုံးနဲ႔ ကေလးေတြရြတ္ဆုိရမယ္႔ စာကုိ ေထာက္ျပခ်င္ ေထာက္ျပေနေတာ႔မွာ။

ဂ်ဴ၀ီရဲ႕ အျမင္ဟာ ကေလးဗဟုိျပဳ၊ သင္ယူသူဗဟုိျပဳ ပညာေရးကုိ အမ်ားႀကီး ၿဖည္႔ဆည္းေပးတယ္။ ၿပီးေတာ႔ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းထဲမွာ ဆရာရဲ႕ ဗရမ္းဗတာ လုပ္ပုိင္ခြင္႔နဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ မရွိေလ ေကာင္းေလပဲ။ လက္ေတြ႔ ပရက္ဂမာတစ္ တစ္ဦးျဖစ္တဲ႔ ဂ်ဴ၀ီဟာ ဆရာ ဆုိတာကုိ လူဆန္ဆန္ၾကည္႔ျမင္ခဲ႔ၿပီး  ဆရာဆီမွာ ေပးအပ္ထားတဲ႔ ေကာင္းျမတ္မႈ (Virtue) ဆုိတာကုိ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းၾကားထဲက ေၾကာင္းက်ဳိးညီညြတ္တဲ႔ ေလာဂ်စ္အျဖစ္သတ္မွတ္ထားမႈကုိ ဖယ္ခြာေပးခဲ႔ႏုိင္တာကုိလည္းေတြ႔ ရမယ္။

ေ၀ဖန္ပုိင္းျခား ေတြးေခၚျခင္း (Critical Thinking)

တုိင္းျပည္ဖြံ႔ၿဖဳိး တုိးတက္ဖုိ႔အတြက္ အေရးအပါဆုံး အရာေတြထဲမွာ ပညာေရးဟာ အေရးႀကီးတဲ႔အရာ တစ္ခုပဲ။ ပေလးတုိး ရူးဆုိး၊ ကန္႔တုိ႔ကစလုိ႔ ဒႆနပညာရွင္ေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာပညာေရးဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီးအတြက္ အေရးပါေၾကာင္းကုိ ေဆြးေႏြးခဲ႔ၾကတာ ခ်ည္းပါပဲ။  ပညာေ၇းက လူေတြရဲ႕ အက်င္႔စ၇ုိက္နဲ႔ အျပဳအမူေတြ ၊ ေတြးေခၚပုံေတြ ကုိ သူလူမွန္းမသိခင္ ငါးနွစ္သား အရြယ္ေလာက္က စၿပီး အင္စတီက်ဴးရွင္းအေလ႔အက်င္႔အတြင္းထည္႔ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ထား ႏုိင္တယ္ ။  ယခင္က ကားလ္မာ႔က္စ္ကုိ မွားမွားယြင္းယြင္း အနက္ျပန္သူေတြက စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံဟာ လူေတြ အေပၚထိန္းခ်ဳပ္ထားႏုိင္တယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ခဲ႔ၾကတယ္။ ယခုေနာက္ပုိင္းမွာေတာ႔ အာသူေဆတုိ႔လုိ ဒႆနပညာရွင္ ေတြကုိယ္၌က ပညာေရးဟာ လူေတြရဲ႕ လူမႈေရး အေလ့အက်င္႔နဲ႔ အေတြးေခၚပုံကုိ ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္တဲ႔ လက္နက္ကိရိယာ တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိလာခဲ႔ၾကတယ္။                                                                                                  

အာသူေဆရဲ႕အျမင္ဟာ အစဥ္အလာ မာ႔က္စ္၀ါဒကေန ေဖာက္ထြက္ၿပီး ျမင္လာခဲ႔တဲ႔အျမင္ပဲ ။ ဒါကုိ အေဆာက္အအုံလြန္၀ါဒီ တစ္ဦးျဖစ္တဲ႔ ကတ္သရင္းဘယ္ေဆကပဲ “၁၉၇၀ ခုနွစ္မ်ားက စာေပးသင္ၾကားပုိ႔ခ်ေနတဲ႔ ကၽြန္မ တုိ႔တစ္ေတြဟာ ISAs (Ideological State Appratus) ၀ါ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီလက္နက္အေပၚ ေရးထားတဲ႔ အာသူေဆအက္ေဆး ဘာသာျပန္ ပထမဆုံးထြက္လာတဲ႔ အခ်ိန္ ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္သြားတယ္ ” လုိ႔ ဆုိတယ္ ။ တနည္း အာျဖင္႔ လူသားရဲ႕ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္မႈ ပုံစံကုိ ပုိမုိတုိးတက္ေကာင္းမြန္ လာေအာင္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဆုတ္ယုတ္ ပ်က္စီးသြားေအာင္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္လုပ္ႏုိင္တဲ႔  ႏုိင္ငံေတာ္က ခ်ဳပ္ကုိင္ထားတဲ႔ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီေတြထဲမွာ စီးပြားေရး ထုတ္လုပ္မႈ ျဖစ္စဥ္သာ မကေတာ႔ဘဲ၊ ပညာေရးဆုိင္ရာ  ႏုိင္ငံေတာ္ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီလက္နက္ (Education ISA) ကုိပါ အေရးပါတဲ႔ အရာအျဖစ္ ထည္႔သြင္းလာခဲ႔တာ။ ဒါကုိပဲ  ဘဲလ္ေဆက ဆက္ၿပီး “ အာသူေဆရဲ႕ တင္ျပခ်က္က ေက်ာင္းနဲ႔ တကၠသုိလ္ေတြဟာ စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံတစ္ခုရဲ႕အဆင္႔တုိင္းမွာ အလုပ္အကုိင္ရရွိဖုိ႔အတြက္ လူငယ္ေတြ ျပင္ဆင္ရတဲ႔ အစိတ္အပုိင္းတစ္ခုဆုိတာကုိ ပယ္ဖ်က္ ပစ္လုိက္ရုံသာ မကဘူး၊ စာသင္ၾကားျခင္း ၊ ေရးသားျခင္း ၊ သခ်ၤာတြက္ျခင္း စတဲ႔ ျဖစ္စဥ္ထဲမွာပင္လ်င္ အမိန္႔နာခံျခင္း ၊ လုိက္ေလ်ာလြယ္ျခင္း၊ ၁၉ရာစု ၀ထၱဳေတြမွာေတြ႔ရတဲ႔ ဇာတ္ ေကာင္ရဲ႕ ပုံစံမ်ဳိးျဖစ္တဲ႔ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ အေျခခံေတြျဖစ္တဲ႔ အမိန္႔ ဘယ္လုိေပးရမယ္၊ ကုိယ္႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ ဘယ္လုိ ထမ္းေဆာင္ရမယ္ဆုိတဲ႔ ညြန္ၾကားခ်က္ကုိ ေပးတယ္ ။ အတုိခ်ဳပ္ေျပာရရင္ေတာ႔  ပညာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းက သူတုိ႔ရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကုိ မသိစိတ္ထဲအထိ စြဲမွတ္ေအာင္သြန္သင္တယ္ ။ ကုိယ္႔စည္းကမ္းကုိယ္ ထိန္းသိမ္းရမယ္ဆုိတဲ့ သြန္သင္မႈ ၊ တပည္႔ေတြကုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲ ၀င္ေရာက္ဖုိ႔ တြန္းအားေပးၿပီး သူတုိ႔အလုပ္သူတုိ႔လုပ္ျခင္းျဖင္႔ မူလအေျခ အေန တစ္ရပ္ကုိ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔ တြန္းအားေပးတယ္။ မၾကာေသးခင္က ဥပမာတစ္ခုျပရရင္ လိင္ပညာေပးကုိ မိသားစု တန္ဖုိး စံေတြရဲ႕ အဆက္အစပ္ထဲကသာလ်င္ေပးဖုိ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ဟာ ေကာင္းေၾကာင္း ေတာင္းဆုိမႈေတြရွိလာတာ ကုိ ထုတ္ျပရမယ္ ။ ကၽြန္မတုိ႔ သိတဲ႔ အတုိင္းပဲ မိသားစု ဆုိတာ ကေလးေတြအမိန္႔နာခံဖုိ႔၊ လုိက္ေလ်ာလြယ္ဖုိ႔၊ သူတုိ႔ အသုိင္း အ၀ုိင္းရဲ႕ တန္ဖုိးေတြကုိသာ အမွန္အျဖစ္ သင္ယူဖုိ႔အတြက္ ေနာက္ထပ္ေနရာတစ္ခုျဖစ္တယ္ ” လုိ႔ ဆုိတယ္။                                 

ပညာေရး အင္စတီက်ဴးရွင္းက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိယ္ သူတုိ႔ခ်မွတ္ထားတဲ႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းနဲ႔ တန္ဖုိးစံအတြင္း သြပ္သြင္းေပးတာကုိ အာသူေဆရဲ႕ အျမင္မွာေတြ႔ရမယ္။  အာသူေဆက ဒီမုိကရက္တစ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ျဖတ္သန္းခဲ႔ ရေတာ႔ကာ အဲဒီလုိသြပ္သြင္းမႈကုိ အေကာင္းအဆုိးရယ္လုိ႔ခြဲေျပာမသြားဘူး။ သက္ဆုိင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႔ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီစနစ္အရ သူ႔ဟာနဲ႔သူသြားမွာပဲ ။ ဒါေပမယ္႔ ေသခ်ာတာ တစ္ခုက ပညာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းက သူ႔ရဲ႕ သေဘာ သဘာ၀ကေနၿပီး လူသားရဲ႕ ေတြးေခၚပုံနဲ႔ အျပဳအမူေတြအေပၚ အေလ႔အက်င့္ တစ္စုံတစ္ရာကုိ ျဖစ္ေပၚေစ တယ္လုိ႔ေတာ့ ဆုိရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ နွစ္ငါးဆယ္ေက်ာ္အာဏာရွင္ ပညာေရးလက္ေအာက္မွာေနထုိင္မႈဟာ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ေတြးေခၚမႈနဲ႔ပုံစံေတြမွာ အာဏာရွင္ဆန္တဲ႔ တစ္ဖက္သက္ေတြးေခၚပုံမ်ဳိးကုိ ပညာေရးကေန သြတ္သြင္း ေနတာေတာ႔အမွန္ပဲ။                                                                                                                                         

စာသင္ခန္းေတြထဲမွာ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ဆရာခ်မွတ္ေပးတဲ႔စာကုိ အလြတ္က်က္မွတ္ေနရတုိင္း ၊ ျပႆနာ တစ္ရပ္ကုိ ေက်ာင္းသားေတြ လြတ္လြတ္လပ္လြပ္ခ်ည္းကပ္ခြင္႔မရတာကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြ႔ေနရာတုိင္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ပညာေရးမွာျဖင္႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္း အေတြးအေခၚ (Critical Thinking) ကုိထည္႔၀င္ေပးဖုိ႔ အလ်င္စလုိအပ္ေနပါၿပီလုိ႔ သတိေပးေနတယ္ ။ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဟာ ပညာေရးအတြက္ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိ လုိအပ္တဲ႔ အရာပဲ။ ပညာေရးအတြက္အေရးပါတဲ ေနရာကေနပါ၀င္တယ္ ။ တနည္းအားျဖင္႔ အာဏာရွင္ အေလ႔အက်င္႔ေတြ ထုံမြမ္းေနတဲ႔ အရာေတြကုိ ပယ္ဖ်က္ႏုိင္ဖုိ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးမွာ သင္႔တင္႔ ေလ်ာက္ပတ္စြာ တည္ေဆာက္ထားဖုိ႔ေတာ႔ လိုအပ္တယ္ ။ သိပ္မၾကာခင္နွစ္က ပညာေရးခ်ည္းသက္သက္ဂ်ာနယ္ တစ္ေစာင္ရဲ႕ အယ္ဒီတာက မိတ္ေဆြတစ္ဦးထံကုိ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ႔ စာမူတစ္ခုေတာင္းတယ္ ။ စာမူေပးသူ၀ါ ပညာေရးန႔ဲ ပတ္သတ္လုိ႔ ကၽြမ္းက်င္သူမိတ္ေဆြက ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္း အေတြးအေခၚအေၾကာင္းကုိ ေပးအပ္လုိက္တယ္ ။ ဒီအခါ ပညာေရးဂ်ာနယ္၇ဲ႕ အယ္ဒီတာက စာမူကုိ မထည္႔ခဲ႔ဘူး ။ အယ္ဒီတာရဲ႕ အေၾကာင္းျပခ်က္က ပညာေရးနဲ႔ သိပ္ မဆုိင္လွလုိ႔ ဆုိတယ္ ။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီးထဲက တစ္ခုတည္းေသာ ပညာေရးရဲ႕ အယ္ဒီတာ တစ္ဦးရဲ႕ စကားပါပဲ။

တနည္းအားျဖင္႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ဘယ္ေလာက္အထိေ၀း ေနသလဲဆုိတာကုိလည္း ျပေနရာေရာက္တယ္ ။ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ပညာေရးအေဆာက္အအုံ အေတြး အေခၚအတြင္း ၊ သင္ၾကားေရးနဲ႔ သင္ယူမႈပုံစံအတြင္း ၊ ပညာေရးေပၚလစီေတြအတြင္း လိမၼာပါးနပ္စြာ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိး နဲ႔ ထည္႔၀င္ ထားရမယ့္ အရာသာမဟုတ္ဘူး ၊ ဒီအေၾကာင္းကုိ ေဖာ္ျပေရးသားထားတဲ႔ စာအုပ္ရယ္လုိ႔ မရွိသေလာက္ျဖစ္ေနတာကုိေတာင္မွေတြ႔ရတယ္ ။                                                                                     ဒႆနပညာရွင္ေတြအတြက္ေတာ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဆုိတာ ေလ႔လာသင္ယူလုိ႔ရေနတဲ႔ အတြက္ ဆင္ျခင္မႈအေျခခံ သာမန္ေတြးေခၚပုံနည္းတစ္ခုေလာက္ သာမွတ္ယူေကာင္းမွတ္ယူႏုိင္ေပမယ္႔  ပညာေရးဒႆနနယ္မွာ ေတာ႔ ႀကီးႀကီးမားမား အေလးထား ဖြံ႔ၿဖဳိးလာတဲ႔ အေတြးအေခၚ တစ္ခုဆုိတာျငင္းမရႏုိင္ဘူး ။ တနည္းအားျဖင္႔ ဆရာ ၊ ဆ၇ာမေတြ၇ဲ႕ပုဂၢလဆန္တဲ႔ အေတြးအေခၚအတြင္းက ဖယ္ခြာေပးရာလည္းေရာက္သလုိ ၊ ဆရာေတြအေပၚ ဘာသာေရး ဆန္ဆန္ရႈျမင္ထားမႈကုိ ေလ်ာ႔ခ်ေပးမယ္႔ ေတြးေခၚပုံနည္းလမ္း တစ္ခုလည္းျဖစ္တယ္။

အထူးသျဖင္႔ အေမ၇ိကန္ တကၠသုိလ္ေတြမွာ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ သုံးေလးဆယ္ေလာက္က စၿပီး ဖြံၿဖဳိးလာတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြကုိ သူတုိ႔ရဲ႕ အေတြးအေခၚထဲ မွာ ပါ၀င္ေနတဲ႔ အေၾကာင္းအရာမွန္သမွ်ကုိ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားစိစစ္တတ္ေအာင္သင္ၾကားေပးဖုိ႔ႀကဳိးစားတာပဲ။ ပညာေရး နယ္ပယ္ထဲမွာ သင္ၾကားေနတဲ႔ သိပံၸံ၊ သခ်ၤာ ၊ စာေပတုိ႔မွာသာ မကဘူး ၊ လက္ေတြ႔ဘ၀ထဲက ကိစၥကုိပါစဥ္းစားႏုိင္တယ္။  အေနာက္တုိင္း တကၠသုိလ္ေတြရဲ႕ ဌာနအားလုံးဟာလည္း ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းအေတြအေခၚအေၾကာင္းကုိ ေလ႔လာ စူးစမ္းၾက၊ သိျမင္လာေအာင္ လုပ္လာၾကတယ္ ။                                                                                                                       

ဒါျဖင္႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဆုိတာ ဘာလဲ ။ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဆုိတာ  လူ႔ရဲ႕ စိတ္နဲ႔ တြဲဖက္ေနတဲ႔ သိမွတ္နားလည္မႈ အျပဳအမူတစ္ရပ္ပဲ လုိ႔ဆုိရင္ အေတာ္ကေလး စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာဆန္တဲ့ ရွင္းလင္းခ်က္မ်ဳိး ျဖစ္သြားႏုိင္တယ္။ ဒီလုိ အေျဖမ်ဳိးပဲ ေပးလုိ႔ ျဖစ္ႏုိင္တယ္။ အေၾကာင္းက ေ၀ဖန္ပုိင္းျခား ေတြးေခၚျခင္းဆုိတာ ျပဳမူလုပ္ ေဆာင္ပုံ (activity) တစ္မ်ဳိး ၊ ေနာက္ ျဖစ္စဥ္ (Process) တစ္ခုျဖစ္ေနလုိ႔ပဲ။ ဒါေပမယ္႔ သူ႔မွာပါ၀င္တဲ႔ အေျခခံ အေၾကာင္းအရာ ကေလးေတြေတာ႔ ရွိတယ္ ။ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္း အေတြးအေခၚမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ကုိ ရွာေဖြတာ ၊ အမ်ဳိးအစားခြဲျခားတာ ၊ လက္ေရြးစင္ေရြးခ်ယ္တာ ေနာက္ စီရင္ခ်က္ခ်တာေတြကုိ အသုံးျပဳၿပီး  ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ စိစစ္ျခင္းနဲ႔ တန္ဖုိးျဖတ္ျခင္း ေတြလုပ္ရင္ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေပးတယ္ ။ ဆင္ျခင္မႈကုိ အသုံးခ်တာျဖစ္ေပးမယ္႔ သူ႔ရဲ႕ စနစ္ တစ္စုံတစ္ရာ အတြင္းကေန လုပ္ကုိင္ေတြတာပဲ။

ဆရာေတြအနက္ျပန္ခ်င္သလုိျပန္ထားတဲ႔အေရးအသားကုိ ႀကိတ္မွတ္လက္ခံထားေပးရတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘူး ၊ တနည္းအားျဖင္႔ သူရဲ႕ ဆင္ျခင္မႈပုံစံဟာ  ပုဂၢဳိလ္ေရးနဲ႔  စိတ္လႈပ္ရွားမႈသက္သက္အေပၚအေျခခံထားတဲ႔ ဆင္ျခင္မႈကေန ကြဲထြက္ေနတဲ႔ ဆင္ျခင္မႈပုံစံတစ္မ်ဳိးပဲ ။  ပုဂၢလိက သေဘာထက္ သင္ၾကား ၊ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔ နည္းလမ္းေတြအေပၚအထူးျပဳၿပီးေ၀ဖန္ပုိင္းျခားတဲ႔ နည္းလမ္းတစ္ရပ္ပဲ ။                                                                                  ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားေတြးေခၚျခင္း ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ -

-       တျခားေသာလူေတြရဲ႕ အေနအထား ၊ အဆုိနဲ႔ မွတ္ခ်က္ေတြကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္ခြဲျခားသတ္မွတ္တာ

-       အေထာက္အထားေတြကုိ ရႈေထာင္႔ေပါင္းစုံကေန တန္ဖုိးျဖတ္ၾကည္႔တာ

-       ဆန္႔က်င္ဘက္ အဆုိေတြနဲ႔ အေထာက္အထားေတြကုိ မွ်မွ်တတ ခ်ိန္ခြင္လ်ာၾကည္႔ေပးတာ

-        စာေၾကာင္းေတြကုိ ေစ႔ေစ႔စပ္စပ္ဖတ္ရႈတာ ၊ ဆုိလိုခ်က္အေပၚယံေၾကာေနာက္ကြယ္ကုိပါ သိေအာင္လုပ္တာ၊ မွားယြင္းၿပီးမမွ်တတဲ႔ အယူအဆေတြကုိ ခြဲျခား ေဖာ္ထုတ္တာ

-       ပုိၿပီးေကာင္းမြန္တဲ႔ ဆင္ျခင္မႈတက္ခနိေတြကုိ ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ျပတာ

-        အေၾကာင္းအရာ ေတြးေခၚပုံ အေဆာက္အအုံတစ္ခုကုိ ဖန္တီးျပရင္း ေလာဂ်စ္ထုတ္ၿပီးအျမင္တစ္ရပ္ ေမြးဖြားေပးတာ         

-       ေကာင္းမြန္တဲ႔ အေထာက္အထားေတြအေပၚအေျခခံၿပီး အဆုိတစ္ရပ္ဟာ မွန္ကန္မႈရွိမရွိ ၊ တရားမွ်တမႈ ရွိမရွိကုိ ေကာက္ခ်က္ဆြဲျပတာ

-       တျခားသူေတြကုိ ယုံၾကည္ႏုိင္ေလာက္တဲ႔ ၾကည္လင္ရွင္းလင္တဲ႔ ဆင္ျခင္မႈပုံစံကုိ အသုံးျပဳ တည္ေဆာက္ျပရင္  အျမင္တစ္ရပ္ကုိ ထုတ္ေဖာ္ျပတာေတြ ပါ၀င္တယ္ ။

ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႔  ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းေၾကာင္႔ ရရွိႏုိင္တဲ႔ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြကအမ်ားႀကီးပဲ။ ပညာရွင္ေပါလ္က အားနည္းတဲ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းနဲ႔ အားေကာင္းတဲ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းရယ္လုိ႔ခြဲတယ္ ။ အားေကာင္း တဲ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းမွာ  ကြဲျပားျခားနားတဲ႔ ကမၻာ႔အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိေတာင္ ဖြံ႔ၿဖဳိးလာေစၿပီး၊ အတၱဗဟုိျပဳ ကုိယ္႔ရဲ႕ နယ္ေျမနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚကုိသာဗဟုိျပဳထားတဲ႔ ယူဆခ်က္ေတြကုိေတာင္ေရွာင္လြဲသြားေစႏုိင္တယ္ ။ အဲဒီလုိ ေရွာင္လြဲႏုိင္တဲ႔အျပင္ အသိပညာဆုိင္ရာေကာင္းျမတ္မႈ (Intellectual virtues)ေတြလုိ႔ဆုိရမယ္႔ ရုိးသားမႈ ၊ သတၱိ နဲ႔ ႏွိမ္႔ခ်မႈ ေတြကုိပါ ရရွိေစႏုိင္တယ္လုိ႔ဆုိတယ္ ။ စတဲလ္လာေကာ႔ထရဲကလည္းသူရဲ႕ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္း ဆုိတဲ႔ စာအုပ္မွာ သူ႔ရဲ႕ အက်ဳိးအျမတ္ေတြကုိ -

-       အာရုံစူးစုိက္မႈနဲ႔ ေလ႔လာစူးစမ္းမႈအားေကာင္းလာျခင္း

-        စာဖတ္ျခင္းအေပၚ စနစ္တက် အာရုံးစုိက္ခ်ည္းကပ္လာႏုိင္ျခင္း

-       စာထဲမွာပါတဲ႔ အေရးမႀကီးတဲ႔အခ်က္ေတြနဲ႔ ေ၀႔လည္လည္ျဖစ္ေနျခင္းထက္ အဓိကအခ်က္အလက္ေတြကုိ ခြဲျခာ ေဖာ္ထုတ္ႏုိ္င္တဲ႔ အေရးအေသြးတုိးတက္လာျခင္း

-       စာထဲမွာပါတဲ႔ တုံ႔ျပန္စရာ အခ်က္ကုိ တုံ႔ျပန္မႈလုပ္ႏုိင္တဲ႔ အရည္အေသြးတုိးတက္လာျခင္း

-       ကုိယ္႔ရဲ႕ အျမင္ကုိ ဘယ္လုိေဖာ္ျပရမလဲဆုိတဲ႔ အသိပညာတုိးတက္လာျခင္း

-       အေျခအေနအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ အသုံးခ်ႏုိင္တဲ႔ ခြဲျခားစိစစ္ႏုိင္စြမ္းတုိးပြားလာျခင္းပဲ ။

ဒီသေဘာသကန္ေလာက္ကုိ ျမည္းၾကည္႔ရုံနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ပညာေရးမွာ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဟာ ဘယ္ေလာက္ အထိ အလ်င္အျမန္ လုိအပ္ေနၿပီလဲဆုိတာကုိ သိႏုိင္တယ္ ။ တစ္ခါက ကၽြန္ေတာ္ႀကဳံေတြ႔ခဲ႔ရဖူးတဲ႔ ကေလးငယ္တစ္ ေယာက္ဟာ “ ဦးေပါင္းက်ားႏွင္႔ ျမင္းက်ားရွင္သည္ မည္သူျဖစ္သနည္း - ဦးေပါင္းက်ားႏွင္႔ ျမင္က်ားရွင္သည္ အေလာင္း စည္သူမင္းႀကီးျဖစ္ပါသည္ ” ဆုိတာကုိ ဆယ္ႀကိမ္းထက္မနည္း အလြတ္ က်က္မွတ္ေနရရွာတဲ႔ ပညာေရးမ်ဳိးကေန ကင္းလြတ္ဖုိ႔ရာ သင္ၾကားနည္းတစ္ရပ္အတြက္ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဟာ လုိအပ္ေနၿပီလုိ႔ဆုိရမယ္ ။

ဒီစထရပ္တစ္္ပညာေရး (destructive education)

ဒီေ၀ါဟာရဟာ ပညာေရးဆုိင္ရာ အဘိဓါန္ေတြထဲမွာ ဘယ္လုိလုိက္ရွာရွာေတြ႔ရမယ္႔ အယူအဆမဟုတ္ဘူး ။ အေၾကာင္းက လက္ရွိ ေဖာ္ေဆာင္ရမယ္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ အေနအထားတစ္ရပ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္ေတြးေခၚထားတဲ႔ အယူအဆ တစ္ရပ္ျဖစ္တဲ့ အတြက္ပဲ ။ တစ္ခါက စာေပဆုိင္ရာ သမုိင္းစာအုပ္တစ္အုပ္ကုိ ဖတ္ရင္း ကၽြန္ေတာ္အလြန္ႏွစ္ၿခဳိက္တဲ႔ စကားလုံးတစ္လုံးကေန ယူထားတာပဲ ။  ဘားကုိဗစ္ခ်္တုိ႔ေရးတဲ႔ အေမရိကန္စာေပ သမုိင္းစာအုပ္ကုိ ဖတ္တဲ႔အခါမွာ  အေမရိကန္ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ အသစ္တီထြင္ဖန္တီးမႈကုိ သူ႔အတုိင္းရုိးရုိးေလး မလုပ္ႏုိင္ရရွာဘူး ။ အေၾကာင္းက သူ႔ေရွ႕ က အဲလိယက္တုိ႔လုိကဗ်ာဆရာႀကီးေတြရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈဟာ ပုံစံမ်ဳိးစုံနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း ထဲ စိမ္႔၀င္ျပန္႔နွံ႔ေနေတာ႔ကာ သူတုိ႔ဟာ ေရွ႕မွာ လႊမ္းမုိးထားတဲ႔ စံေတြ ၊ တန္ဖုိးေတြ၊ ရသဆုိင္ရာအျမင္ေတြကုိ ျပန္တြန္းလွန္ဖ်က္ဆီးႏုိင္မွာသာ အသစ္တီထြင္ ဖန္တီးမႈလုပ္ႏုိင္မယ္လုိ႔ျမင္လာၾကတယ္ ။  ဒါေၾကာင္႔ သူတုိ႔ရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီးမႈဟာ တီထြင္ဖန္တီးမႈသက္သက္မဟုတ္ဘဲ ေရွ႕က တန္ဖုိးစံေတြကုိ တြန္းလွန္းရင္း ၊ ျပန္ဖ်က္ရင္း တၿပဳိင္နက္တည္း အသစ္တီထြင္မႈလုပ္ေနရတဲ႔အတြက္ Destructive Creation လုိ႔ သုံးၾကတယ္ ။                                    

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ပညာေရးဟာလည္း အလာတူးတည္ေဆာက္ဖုိ႔လုိတယ္လုိ႔ ဆုိရမယ္ ။ ဆုိလုိခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ပညာေရးဟာ ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္ေလာက္ အာဏာရွင္အေလ႔အက်င္႔ေတြနဲ႔ စိမ္႔၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတာ ။ ေက်ာင္းသားေတြ ၊ ဆရာေတြ၊ သင္ရုိးညြန္းတမ္းနဲ႔ ပညာေရးစနစ္ႀကီးတစ္ခုလုံးမွာသာမကဘူး ၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မိသားစု၀င္ ေတြနဲ႔လူ႔အဖြဲ႔တစ္ခုလုံးမွာပါ စိမ္႔၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတာ ။ တနည္းအားျဖင္႔ ဦးေပါင္းက်ားရွင္ႏွင္႔ျမင္က်ားရွင္သည္ အေလာင္း စည္းသူမင္းႀကီးျဖစ္ပါသည္ ဆုိတာကုိ အႀကိမ္ႀကိမ္းအလြတ္ရြတ္ဆုိေနရေလာက္ေအာင္ ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္မႈနဲ႔ ေလ႔လာစူး စမ္းမႈကုိ ဦးစားေပးမခံခဲ႔ရတာ ။ ေနာက္တုိင္းျပည္ရဲ႕ ဘ႑ာတစ္၀က္ ၀ါ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပုံစံတစ္၀က္ကုိ လမ္းေပၚမွာ ခုန္ေပါက္ ေျပးလႊားေနတဲ႔  ေရသည္ေယာက္်ားကုိ လႊဲေပးလုိက္ျခင္းအေပၚ ဘုရင္ရဲ႕အသိပညာကင္းမဲ႔မႈရယ္လုိ႔ အနက္မျပန္ဘဲ ဘုရင္ရဲ႕ ရက္ေရာက္မႈလုိ႔ အနက္ျပန္တဲ႔ ပညာေရးပုံစံထဲမွာ ရွိေနတာ ။ ေက်ာင္းသားေတြကုိ တင္းၾကပ္တဲ႔ သင္ၾကားေရး ပုံစံနဲ႔သာမကဘူး ၊ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းပုံစံ အမ်ဳိးမ်ဳိးထဲမွာ အမိန္႔ နာခံတတ္ေအာင္လုပ္ထားတာ ။  ဒီလုိႏွစ္ငါး ဆယ္ေလာက္ လုပ္ထားေတာ႔ကာ အမွန္တရား တစ္ရပ္လုိ ျဖစ္ေနတဲ႔ အာဏာရွင္ တန္ဖုိးစံေတြကုိပါ ျပန္ဖ်က္ရင္း လစ္ဘရယ္ တန္ဖုိးစံေတြပါ တၿပဳိင္နက္ တည္ေဆာက္ေနဖုိ႔ေတာ႔ လုိတယ္။

ႏွစ္ငါးဆယ္ေလာက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အေဆာက္အအုံ အမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ စိမ္႔၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ႔ ပညာေရးကုိ မ်က္လွည္႔စရာ အပ္ခ်ေလာင္းလုပ္သလုိ လစ္ဘရယ္ပညာေရးပုံစံ အစားထုိး လုိက္ရုံနဲ႔ အလြယ္တကူ လစ္ဘရယ္တန္ဖုိးစံေတြ ရလာမွာမဟုတ္ဘူး ။ ေရွ႕က လႊမ္းမုိးထားတဲ႔ တန္ဖုိးစံေတြက အစားထုိးလာတဲ႔အရာကုိ အႀကီးအက်ယ္ ဗရုတ္သုချဖစ္ေအာင္လုပ္မွာ ျဖစ္တဲ႔အတြက္ေအာင္ျမင္တဲ႔ ပညာေရးတစ္ခု ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူး ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အစားထုိးလုိက္ရုံနဲ႔ မၿပီးေသးဘူး။ တနည္းအားျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္အစားထုိးလုိက္ တဲ႔ ပညာေရးဟာ အေရွ႕က အာဏာရွင္တန္ဖုိးစံေတြကုိ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းဖ်က္ရင္းလစ္ဘရယ္ပညာေရးတန္ဖုိးစံေတြကုိ တည္ေဆာက္ရင္းဆုိတဲ႔ အလုပ္ႏွစ္ခုကုိ တၿပဳိင္တည္းအလုပ္လုပ္ေပးေနတဲ႔ ပညာေရးျဖစ္ဖုိ႔အေရးႀကီးတယ္ ။ ပညာေရးေပၚ လစီအေပၚ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီးမႈဟာ ေရွ႕က အာဏာရွင္တန္ဖုိးစံေတြကုိ ဖ်က္ရင္း  တီထြင္ဖန္တီးမႈကုိ လုပ္ရင္းဆုိတဲ႔ Destructive Creation မ်ဳိးသာလ်င္ျဖစ္သင္႔တယ္ ။ စနစ္ဆုိးတစ္ခုရဲ႕ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာလႊမ္းမုိးခံထားရတဲ႔ တန္ဖုိးစံေတြနဲ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ဘယ္အရာကုိမွ အလြယ္တကူအစားထုိးလုိက္၇ုံနဲ႔ အလုိလုိေအာင္ျမင္သြားမွမဟုတ္ ဘူး လုိ႔ ယုံၾကည္ရင္ေတာ႔ျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အာဏာရွင္တန္ဖုိးစံေတြကုိ ဖ်က္ရင္းလစ္ဘရယ္ တန္ဖုိးစံေတြကုိ တည္ေဆာက္ရင္း ဆုိတဲ႔ အလုပ္ႏွစ္ခုကုိ တၿပဳိင္တည္းလုပ္ေပးႏုိင္တဲ႔ ေပၚလစီ ၊ သင္ၾကားပုံ ၊ သင္ယူပုံ ၊သင္ရုိးညႊန္းတမ္းေတြကုိ ျပဳစုထားသင့္တယ္။

မင္းခက္ရဲ

Powered by Bullraider.com